• Фирмите от Търговище в най-голям риск от фалит
  • A+ A-
  • За голяма част от компаниите в страната става все по-трудно да се задържат на пазара. Според икономически анализ към програма „Иновации и конкурентоспособност“, най-голям е рискът от фалит за фирмите от регионите на  Търговище, Монтана и Кърджали. Следващи в класацията са Враца, Видин и Силистра.

    Значително по-добри са условията за предприемачите от София, Варна, Бургас, Благоевград и Пловдив, където има най-много фирми на глава от населението, пише в-к СЕГА. Заради по-високия стандарт на живот и по-голямото търсене те нямат същите проблеми като дружествата от обезлюдените градове и села.

    Като цяло бизнесът у нас е доминиран от малки фирми с по-малко от 10 служители. Широко прокламираното насърчаване на тяхната активност остава на хартия, показва още анализът. Така, въпреки че по показателя „правене на бизнес“ в годишната класация на „Блумбърг“ България е поставена на шесто място в ЕС, в действителност ситуацията е по-различна. Една от основните пречки пред бизнеса е финансирането и обезпечаването на риска. Това е и главната бариера пред желаещите да започнат собствен бизнес, отбелязват експертите. От липса на свежи пари, с които да покрият разходите си, се оплакват основно малките фирми. Те най-често получават отказ от банките при запитванията им за кредит, въпреки че трезорите са основният източник на корпоративно финансиране у нас.

    Затова фирмите се принуждават да търсят алтернатива и често самите собственици ползват личните си спестявания, за да спасят дружествата си. От Българската стопанска камара (БСК) смятат, че това е предпоставка за генериране на междуфирмена задлъжнялост. А трудностите при осигуряването на свеж финансов ресурс принуждават дружествата да бавят парите на своите партньори.

    В края на 2013 г. например дълговете на фирмите вече са достигнали 120 милиарда лева - почти 2% над нивото от предходната 2012 г. Около половината от парите са просрочени – тоест за пореден месец доставчиците не могат да си съберат вземанията и съответно и те бавят дължимото към хората, с които работят. В крайна сметка изводите показват, че на всеки лев приходи от продажби на фирмите се падат по 1.38 лв. задължения.

    Използвана е информация от в-к СЕГА и данни от анализ към програма „Иновации и конкурентоспособност“

  • Facebook коментари