• Стефан напуска престижна работа в Англия и се прибира в Търговище
  • A+ A-
  • Стефан Асенов е роден през 1992 г. в Омуртаг. Основното си образование получава в Търговище. След това учи в Професионалната гимназия по компютри, технологии и системи в Правец. Приет е в Ковънтри Унивърсити, Англия. Там получава диплом за автомобилен инженер. Следва работа със световно известни марки, а към момента желанието му е да се завърне в родния край и да започне нещо съвсем ново. Поговорихме си за образованието и реализацията в чужбина и желанието да се завърнеш.

    Здравей, как реши да учиш в чужбина?

    Интересът ми към чужди университети започна, когато по-големият ми брат предпочете да учи в УНСС в София. Отначало мислех да избера Дания, заради безплатното обучение, но скоро след това се пренасочих към Англия, заради развитата им автомобилна индустрия. От малък колите са ми интересни и реших да уча Автомобилно инженерство. Като цяло по време на обучението си бях доста очарован, че повечето от преподавателите са с опит от индустрията и не слушахме само теории по време на часовете. Ковънтри Унивърсити е известен с машинното и автомобилното си инженерство, така че беше добро попадение за мен.

    Как намери работа след университета?

    По време на ученето имах възможност да изкарам една година стаж по специалността и се наложи да прекъсна. Беше в отдел по качество в една компания. След това продължих следването. През последната година, когато имаше събиране на работодатели в университета говорех с доста хора, но повечето от тях не изглеждаха заинтересовани от работата, която върших по време на стажа.

    Тогава срещнах човек от сегашната ми компания „Пластик Омниум”, който каза, че имат отдел по метрология*, в която бих се вписал, но в момента не търсели хора, излизащи от университета. Той настоя да си оставя резюмето (за което университета ми помогна да направя) и ако се отвори позиция, ще се свърже с мен.

    Минаха няколко месеца и влязохме в зимната сесия, когато основната грижа за студента са изпити, курсови работи и прочее. Съвсем изненадващо ми се обадиха от Пластик Омниум с покана за интервю. Подготвих се колкото можах и отидох в техния инженерен център. Там се срещнах с първия ми мениджър. Помня, че единият от въпросите, който аз зададох беше: „Защо не ме извикахте на групов асесмънт център**“, при което той отговори, че моето резюме е фокусирано, върху това, което искам да работя и че няма нужда да минаваме през ненужните кръгове за подбор. Много се очаровах от това, което чух и почнах да си мисля, че позицията ми е в кърпа вързана.

    След това ми се обадиха за второ интервю с други мениджъри от инженерния отдел и няколко дни след това получих обаждането, на което ми казаха, че ми предлагат договор. Подписах на 3-ти март 2016-та и започнах работа на 9-ти май, веднага след последните ми изпити и дипломна работа.

    С какво се занимава компанията и каква беше позицията, за която те взеха?

    Компанията разработва предни и задни брони за автомобили. Наскоро развихме портфолио на багажници, направени от смесени пластмаси и фибри и също така – спойлери. Компанията е най-големия производител и има договори с Ягуар и Ленд Ровър (Единственият им доставчик, освен за спортния еФ-тайп), Фолксваген груп, БМВ, Мерцедес, ПСА (Пежо и Ситроен), Рено и още много, много други. Има инженерни центрове и фабрики на 4 континента и около 35 000 работници. Моята позиция беше геометричен инженер. Бях длъжен да правя измервания и също да създавам измервателни шаблони, които пресъздават предните и задните части на дадена кола. Един от първите ми проекти беше Рейндж Ровър Велар, който беше известен само като Л560, по това време.

    Колко време работиш вече за компанията? Все още ли ти харесва?

    Вече съм в компанията две години и половина, но си смених позицията през февруари. Набързо разбрах, че няма много поле за развитие в геометрията и не планувах да стана експерт в дадена област. Исках да научавам повече и повече и не мисля, че има друго, по-удобно време за това от сега, докато съм още сравнително млад.

    Каква е позицията, която заемаш сега?

    Сега съм мениджър на инженерен проект, позиция, която на някои места е позната като главен инженер. Моят първи проект беше с Ягуар Екс-Еф Спорт брейк, който е вече в производство. След това работих по новия Рейндж Ровър Евок. Отначало се занимавах с броните, но след време ми възложиха работа и по спойлера. Смея да кажа, че познавам голяма част от екстериора на колата. Производството ще започне скоро в завода на Ягуар и Ленд Ровър – Хейлуд, близо до Ливърпул. Аз съм отговорен за дизайна, потвърждаването, геометрията, тестовете, инжектирането на материала в отливките, метрологията и още няколко други части от проекта.

    Доколко университетът ти е помогнал в реализацията?

    Честно казано е малко трудно да обясня. Университетът ни учи доста общи теми и предметите, които учехме най-много – сякаш ни подготвяха за Формула 1. Груповите проекти, които разработвахме бяха много поучителни. Успях да развия интерактивните си умения,  защото, по мое мнение, ако не си добър отборен играч, няма да останеш за дълго, в която и да било институция.

    Какво смяташ да правиш в близко бъдеще?

    Планът ми винаги е бил да се върна в България. В деня, когато стъпих на британска земя исках да започна да уча и да измислям начини да подобрявам условията около мен. Това което се опитвам да кажа е, че съм в Англия вече 7 години и е време да приключа с тази част от живота си. Подадох  си оставката и скоро ще съм по пътя към родния ми град.

    Изобщо не очаквах да кажеш това. Достатъчно ли си помислил за това?

    Да!

    Как ти хрумна да се върнеш на място, което хората искат да напуснат?

    Постоянно се чудех какво би било ако се върна. Дали опитът, който съм придобил ще е достатъчен, дали съм научил достатъчно от общността и това как се ръководи Англия като цяло. Наблюдавах също и как доста мои приятели се завръщат и си прекарват доволно. Мисля, че само заради дипломата ми, ще ме оценят повече, съдейки по останалите. Отделно, че чужбина дом не става. Всеки път като се прибирах не ми достигаше време да се видя с приятели и роднини. Това лято, примерно, не можахме да оберем гроздето на баба и дядо... Като цяло носталгията към родината ми влияе доста. Освен това в Англия усещам някаква студенина, която не ми е приятна и също се превръща в мотив да напусна Острова.

    Разбирам те, но дали това, което казваш е мотив да се върнеш?

    От доста време размишлявам с какво мога да се захвана, освен работа. Тук в Англия е доста трудно и скъпо да намериш земя или даже малко помещение, където да правиш каквото и да било. Интересувам се от зелена енергия и металообработка, а за да постигна нещо тук, ще ми е доста по-трудно, отколкото в България. Да не говорим, че в България икономиката тепърва се развива, а в Англия е почти изцедена.

    От друга гледна точка - в момента плащам почти 40% данъци, които отиват в хазна, която не виждам как би отделила бюджет за мен или останалите българи. Не искам да съм още един от многото, които просто работят и чакат края на месеца, за да си платят сметките и то, отново казвам, в страна, която не възприемам за мой дом. Знам колко е трудно в България, знам колко страдат хората, но голяма част за това е точно фактът, че няма кой да работи и кой да харчи. Всички избягахме по чужбина, а местният бизнес замира. Това не го приемам за правилно. Искам да съм пример на нашите сънародници зад граница и да покажа, че може и да сме загубили доста битки, но войната все още не е загубена.

    Все пак напускаш Англия, една добре уредена страна…

    Системата тук е направена така, че си работник през целия си живот и чисто и просто си кон с капаци. Заплатата ти е сравнително висока и до някаква степен това те удовлетворява, но си един вид опитомен.

    Звучи ми твърде авантюристично. Зарязваш Рендж Ровър и Ягуар, за да се прибереш в Търговище?!

    Да, нещо такова се получава. Намерих една работа в Омуртаг. Пак ще се занимавам с машини и големи съоръжения, но към момента не ми се иска да споделям повече.

    Ще те чакаме да се прибереш. Благодаря ти за този разговор.

    Интервю на Иван Колев

    *Метрология - Наука за измерването, методите и средствата на измерване. Предмет на метрологията е извличането чрез измерване на информация за свойствата на обектите с дадена точност и достоверност.

    **Group Assessment Centre - Част от начините за подбор на персонал, при който се събират група от хора, за да се видят не само техните технически умения, но и възможността им да работят в екип.

  • Facebook коментари