• Пътят към успеха на стартиращи предприятия в Европа: поглед през годините
  • A+ A-
  • Siemens, Lego, Gucci, Virgin и Skype са световноизвестни марки. Взети заедно те осигуряват работа на хиляди хора, развиват дейност в стотици държави и се радват на значителни приходи. Всички те водят началото си от Европа.

    От векове европейски стартиращи предприятия оказват влияние в глобален мащаб, затова в тази статия разглеждаме пътя към успеха на няколко такива предприятия от Континента, които историята ще запомни.

    1840—1899 г.

    През последните 170 години Siemens еволюира от дворна работилница в Германия до водеща сила в промишленото производство с повече от 370 000 служители. Предприятието е основано под името Siemens & Halske през 1847 г. и бързо постига успех със своите изобретения и далекосъобщителни телефонни линии.

    Siemens не е единственото предприятие, основано отдавна в скромни мащаби. Същата година във Франция Louis-François Cartier (Луи-Франсоа Картие) поема управлението на бижутерската работилница на своя учител, а по-късно внуците му превръщат семейния бизнес в световна марка за луксозни бижута, обичани както от кралски особи, така и от знаменитости.

    През този период в скандинавския регион също възникват бъдещи суперсили в света на бизнеса — първо Nokia (Финландия, 1865 г.), а по-късно и Ericsson (Швеция, 1876 г.). За разлика от Ericsson, което още от основаването си като сервиз за поправка на телеграфи в Стокхолм е ориентирано основно към телекомуникациите, в началото Nokia е завод за производство на целулоза и продукти като тоалетна хартия например. Чак в началото на ХХ век предприятието започва да се разраства и навлиза в сферите, с които е известно днес.

    1900—1949 г.

    Европа е дом на много известни производители на автомобили, като мнозина смятат, че Aston Martin от Обединеното кралство е най-емблематичният поради факта, че името му дълги години се свързва с агент James Bond. Основано от инженерите Lionel Martin (Лайнъл Мартин) и Robert Bamford (Робърт Бамфорд) през 1913 г., предприятието току що започва да стъпва на краката си, когато пускането на първия модел е спряно заради избухването на Първата световна война. Въпреки това злополучно начало и моментни сътресения марката Aston Martin  оцелява и наскоро се разрасна дотолкова, че вече включва и други транспортни средства, като моторни лодки и подводници.

    Имигрантът и хотелски служител Guccio Gucci (Гучо Гучи) работи в Париж и Лондон, където се вдъхновява при вида на луксозния багаж, който гостите носят. След като се завръща в родната си Италия, през 1921 г. Gucci отваря магазин за първокласни кожени изделия на свое име. 100 години по-късно луксозната модна марка е обявена за 47-та най-ценна марка в света за 2017 г. от списание Forbes, оценена на стойност 12,7 милиарда щ.д.

    Историята на LEGO е един от най-популярните примери за успешно стартиращо предприятие. Основано през 30-те години на ХХ век, първоначално предприятието изработва дървени играчки. Всеизвестният пластмасов конструктор се появява чак през 1949 г. и бележи началото на доминацията на LEGO на пазара за детски играчки и извън неговите граници. През последните години, благодарение на трайната  популярност на продуктите си компанията навлезе в сферите на киното, видеоигрите и увеселителните паркове. С впечатляващите 75 милиарда елемента LEGO, продадени през 2016 г., делото на предприятието може да бъде видяно по цял свят.

    1950—1999 г.

    Десетилетията след Втората световна война са време на бързо икономическо разрастване в цяла Европа и стартиращи компании продължават да прерастват в проспериращи бизнеси. Търговското предприятие за облекло Primark, основано през 1969 г. в Ирландия, задоволява тогавашните нуждите на пазара с евтини облекла и през първите си години се радва на стабилен растеж у дома. Скорошното разрастване на предприятието в Европа и САЩ позволи продуктите му да достигнат до 320 магазина в 11 държави през 2016 г.

    Днес Richard Branson (Ричард Брансън) е световноизвестно име, но в началото на 70-те години на миналия век е млад предприемач, като седалището на неговия бизнес за продажба на музикални записи, поръчани по пощата, се намира в църква.  По-късно отваря магазин за записи в Обединеното кралство. След основаването на Virgin Records и в последвалите четиридесет години предприятието навлиза в сферата на транспорта, търговията на дребно и телекомуникациите. Днес Virgin Group се радва на повече от 37 милиона последователи в социалните медии, 53 милиона клиенти по цял свят и общ приход от 16,6 милиарда британски лири.

    По-късно през периода  се наблюдава възход на стартиращи технологично ориентирани предприятия,  като Avast (Чешка република, 1988 г.), TomTom (Нидерландия, 1991 г.), CD Projekt (Полша, 1994 г.) и Opera Software (Норвегия, 1997 г.). Действащи съответно в сферите на онлайн безопасността, дигиталната навигация, видеоигрите и софтуера, тези четири предприятия се радват на значителен успех благодарение на иновативните си продукти и нарастващите нужди на дигиталния пазар.

    2000—2018 г.

    Тази тенденция в света на технологиите продължава и в новото хилядолетие, когато Skype се превръща в ключова фигура в телекомуникационната индустрия. Люксембургската компания, основана през 2003 г., е пионер в безплатните видеоразговори, осъществявани чрез връзка между два компютъра, като през месец май 2011 г. беше придобита от Microsoft за 8,5 милиарда щ.д. Скорошни изчисления показват, че активните потребители за месец са повече от 300 милиона.

    През 2008 г. в Швеция се ражда платформата Spotify, разработена като отговор на борбата срещу пиратството на музика. До края на 2012 г. броят на активните потребители на платформата за поточно предаване на музика достигна 20 милиона, като от Spotifyобявиха, че числото вече е нараснало до 140 милиона потребители.

    В Унгария архитектът Ádám Somlai-Fischer (Адам Сомлаи-Фишър) създаде уникален прототип на софтуер за презентации с променящ се мащаб и фокус, с който показва своите произведения на медийното изкуство. Прототипът постави основите на компания Prezi, която стартира през 2009 г. и вече може да се похвали с 85 милиона потребители и 325 милиона публични презентации.

    Наскоро William Shu (Уилям Шу) основа компанията Deliveroo в Лондон, след като забеляза липсата на възможности за нощни доставки на храна в града. През първите две години от съществуването си компанията набра голяма популярност и през 2015 г. дейността ? стана международна. Три години по-късно Deliveroo действа в 14 държави и на територията на повече от 140 града.

  • Facebook коментари