• Тихо! Тиквите спят
  • A+ A-
  • Тишина като на селски бостан през есента е обзела града на днешния 1 ноември. Не че няма събития. Има, но са някак скромни и не чак толкова пищни, колкото подобава на подобен празник. Разправят, че било Ден на народните будители. Почитаме делото на българските просветители, книжовници, революционери и свети будители на възраждащия се национален дух, стремеж към образование и книжовност. Нещо уникално в света.

    Някак отсъства този ден от съзнанието на хората. Вероятно прогонен под напора на мощен вятър като хвърчило от ръцете на непалче някъде в хималаите. За сметка на това вчерашният тиквен ден (Хелоуин б.а.) заема все по-осезаемо място в душите и сърцата. Ще рече човек, че днешната тишина е породена от снощните шумни тържества.

    Принципно в англоговорящите държави отбелязват празника като обличат децата си в костюми на вещици, вампири, пирати, скелети и прочее. Това е вид традиция, инспирирана от първообраза на празника. Той идва от древните келти. Те посрещали своята Нова година „Сауин” в края на октомври и живеели с вярването, че в нощта срещу нея починалите през изминалата година навестяват земята в търсене на живи тела, в които да се вселят. За да се предпазят, келтите гасели огъня в огнищата и се опитвали да изглеждат колкото се може по-страшно. Обличали животински кожи и глави, надявайки се да изплашат привиденията.  

    Този празник навлезе с бясна сила в последното десетилетие, заедно с другия световен маркетингов продукт „Св. Валентин”. Чудя се, къде се крие все още „Великденският заек” и защо още нямаме „Ден на благодарността”. Сигурен съм, че скоро и те ще намерят своето място в ценностната ни система.

    Забелязах във Фейсбук как хората отбелязват този изконен български празник „Хелоуин”, без да имат представа какво празнуват. „Е!? Позабавлявали сме се малко, какво толкова?” – ще рече някой. Нищо лошо. Само дето това се превръща в културна норма. Ходил съм на запад и там не видях някой да хамка халва на Сирни заговезни. Накратко казано „празници” като Хелоуин и Св. Валентин са форма за подмяна на национален манталитет.

    Народопсихологията доказва, че в рамките на три поколения може да се подмени психоменталния код, на който и да е народ и неговата цивилизационна матрица. Неслучайно китайците казват, че ако някой иска да завладее и притежава някой първо трябва да обучи децата му. Вече такива промени са налице. Третото поколение не притежава и дори отхвърля ценностите на своите баби и дядовци. Не става въпрос просто за разлика в поколенията, а за подмяна на идентичност. Според учените това се постига, като се премахнат критичните сетива. Резултатът идва, когато се разчита на нещо, което е заложено в човека. А то е огромното желание да не полага усилия за каквото и да било. 

    В духа на изконния български обичай да се обличаме като мъртъвци и контекста на темата се сещам за една книга на един руснак. Преди много време Николай Гогол написал роман, който озаглавил „Мъртви души”. От тази история е останал един термин „Маниловщина”. Той е наречен на един от героите и очертава мечтателното и неактивно отношение към околното. Обозначава и безпочвеното самодоволство. Гогол разказва как героите му желаят да постигнат благополучие, как ще преобразуват имения, как ще трупат състояния. В крайна сметка се оказва, че човек живее само с фантазията си за живота и не отделя достатъчно голямо внимание на онази част от него, в която наистина може да постигне нещо.

    Какъв трябва да бъдеш за да си подвластен на подобни парадигми? Мързелив, недисциплиниран, нагъл и неграмотен. Така човек се превръща в жертва, на който и да е политически режим. Не случайно Маркс е въвел термина lumpenproletariat, който описва работническите маси, които търсят хляб и зрелища и са неспособни да направят каквото и да било за благополучието на обществото. Те седят в основата на загниването му.

    Позитивна развръзка може да се открие във възпитанието на младия човек. Да знае, че понятието народ не означава съвкупност от хора населяващи определена територия. Нация не е онова, което живее просто някъде и търси материални блага. В противен случай ако на обществото предложат място, където ще е богато, бъдете сигурни, че няма да има и кой да затвори вратата.

    Народ, нация, общество и прочее, според мен, са термини, които изразяват неразривната духовна връзка между човеците. Ако  това отсъства се превръщаме просто тикви, които никнат някъде. Борците срещу тиквенския модел почитаме днес. Те са будителите.

    Иван Колев

  • Facebook коментари